Att stänga 2016 och börja 2017

Som en repris på förra året kommer här en sammanfattning på 2016:

Hände något/gjorde du något i år som aldrig hänt förut?

2016 var ett år av väldigt många ”firsts”, så ja det gjorde det definitivt. Det finns så mycket jag skulle kunnat berätta som jag aldrig gjorde, men det jag aldrig kommer glömma är händelserna på Italienresan med Svärmorsdrömmen.


Höll du ditt nyårslöfte?

Eftersom jag skrev ner mina löften förra året är det enkelt att utvärdera och svaret på frågan är ett nja.

  1. Jag fortsatte verkligen inte att träna i samma utsträckning som jag gjorde 2015, även om dansen kom in och tog ganska mycket plats under våren…
  2. …men jag åt däremot mindre socker (åtminstone alla månader förutom december).
  3. Dejtingmässigt var det inga problem överhuvudtaget…
  4. …men jag har aldrig jobbat mer än vad jag gjorde vilket såklart även drabbade min dotter.
  5. Jag upplevde definitivt mer, men inte nödvändigtvis privat. Jag vare sig reste mer eller umgicks mer men det jag gjorde var iofs väldigt spontant…
  6. …och å andra sidan avancerade jag snabbt på mitt jobb.
  7. Viktigast av allt -aldrig aldrig aldrig tappade jag min känsla av egenvärde. Ingen annan fick makten att ändra min spegelbild, den ägde jag från årets början till årets slut.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Jag är 36 år gammal = alla mina vänner får barn. Ett år utan barn är fotfarande helt otänkbart.

Dog någon som stod dig nära?

Tack och lov inte.

Vilka länder besökte du?

Mallorca (2 ggr) och Italien. För övrigt blev 2016 förmodligen mitt mest Stockholmsfokuserade år någonsin.

Är det något du saknat år 2016 som du vill ha år 2017?

Tid. 2016 hade jag väldigt lite tid för mig själv och det har verkligen tagit ut sin rätt i trötthet. 2017 måste jag hitta tid som inte är uppbokad på sekundnivå, annars kommer jag gå under.

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?

Jag har inget sådant datum i år.

Vad var din största framgång 2016?

MDP:s och min föräldrarelation. 2016 blev året då stridsyxorna lades ner och vi blev ett team. Visst bråkar vi ibland, men det är oerhört sällan. Vem hade trott 2015 att vi till och med skulle fira julafton ihop 2016? Inte jag i alla fall.

Största misstaget?

En medarbetares anställning. Aldrig igen ska jag agera i panik när det gäller personal.

Har du varit sjuk eller skadat dig?

Jag har varit oerhört stressad, men för övrigt har jag varit väldigt frisk.

Bästa köpen?

Resan till Mallorca med min dotter. Bästa veckan vi hade i år, och jag kommer definitivt göra det till en årlig tradition att åka iväg ensamma.

Vad spenderade du mest pengar på?

Jag löste min uppskjutna skatt och la undan en större summa pengar till min dotter inför framtiden. Båda sakerna gav mig stor tillfredsställelse.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

2016 var ett intensivt år med väldigt många bergochdalbanemoments, men mest glädje fick jag genom mitt återupptagande av pardans (en slumrande passion sedan många år tillbaka) och speciellt att jag lärde mig dansa bachata. Ju längre året led, desto mindre tid fanns det till dans, men den tiden jag hann lägga på bachatan var fantastisk.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2016?

Stromae – Formidable och Alors on danse. NEIKED – Sexual. Jonas Lundqvist – Den som ser havet. KENT – Den sista sången.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Gladare men mer förvirrad. ”Jag vet inte vad jag vill” var nog årets mest använda fras.

Vad önskar du att du gjort mer?

Umgåtts mer med vänner.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Jobbat.

Hur tillbringade du julen 2016?

Hemma hos mig: På morgonen med Svärmorsdrömmen, på dagen med MDP och X, och på kvällen med X, min syster med familj och min mamma med sambo.

Blev du kär i år?

Ja och nej. 2016 lärde jag mig andra melodier på Kärlekslyran. Inget förvånade mig mer än mina känslor för min Guldkant. Senare visade Svärmorsdrömmen mig hur kärlek kan vara ett hem. 2016 blev även kärleksmässigt det förvirrade året -året när jag inte visste vad som var vad eller hur jag skulle förhålla mig till mina känslor.

Favoritprogram på TV?

Pga tidsbrist har jag knappt tittat på tv i år men jag upptäckte SKAM ca ett halvår innan resten av Sverige (vilket var tur eftersom jag annars inte skulle ha hunnit se den) och älskade serien lika mycket som alla andra.

Bästa boken du läst i år?

Jag har aldrig läst färre böcker ett år än i år och de jag läste var inte särskilt minnesvärda.

Största musikaliska upptäckten?

Bachatarytmer – vilken känsla det går att få när man hittar rätt tillsammans med sin partner och rätt låt spelas.

Något du önskade dig och fick?

Ett fantastiskt sexliv. Jag har aldrig haft bättre sex än 2016.

Något du önskade dig men inte fick?

Mer fritid.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?

Dagen firade jag tillsammans med födelsedagsbarn nr 2: X och MDP på Gröna Lund. Kvällen firade jag med Svärmorsdrömmen. En riktigt riktigt bra födelsedag.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Mindre jobbproblematik hade varit skönt.

Vad fick dig att må bra?

Min dotter. Hon fortsätter vara mitt hjärtas stjärna.

Mina beslut. Att fatta beslut är alltid bättre än att inte fatta några, och jag är oerhört glad att jag vågat stå på mig i år.

Mitt sexliv. Herregud så fantastiskt bra jag mår av bra sex.

De bästa nya människorna du träffade? 

Förutom Guldkanten och Svärmorsdrömmen så måste jag säga min kvinnliga ledningsgruppskollega. Så oerhört skönt det är att ha någon bredvid sig som hejar på när det är tufft.

Vad har du för nyårslöften inför 2017?

Utan inbördes ordning:

  1. Träna i betydligt högre utsträckning än 2016.
  2. Jobba mindre alla dagar, inte bara de dagar som jag har min dotter.
  3. Uppleva mer: Resa, gå kurser, spontanboka grejer, umgås mer.
  4. Vara sann mot mig själv och fatta medvetna beslut. Och vad som än händer, hålla kvar min känsla av egenvärde.

2017, bring it on. Gott nytt år!

Lämna en kommentar